Сьомгата – идеален избор за диетично меню

0
128

Повечето хора са на мнение, че сьомгата е рядка северна риба. Това съвсем не е така. Сьомгата хвърля хайвера си в сладководни басейни. След известно време малките се преместват в океана. Във водите на Атлантическия океан плува Salmo salar или атлантическа сьомга. В Тихия се срещат други видове: японска, сребриста, червена, розова, кралска, куча, горбуша. Сьомгова популация има в Балтийско море и някои големи езера, но най-известният представител е атлантическият вид Salmo salar.

Определяна е като най-нежната риба, чиито ценни хранителни качества я поставят сред топ продуктите в диетите за красота.

Специалистите са на мнение, че хранителният режим, в който често присъства  сьомга, влияе добре върху продължителността на живота и качеството му (eксперименти с лабораторни мишки доказват, че продължителността на живота се увеличава с една трета).

Полезните елементи

“Виновници” за това са на първо място мастните киселини Омега-3.

Идеалният вариант е да консумирате сьомга два пъти седмично. Една порция (около150гр) сьомга съдържа 1г. от полезните мастни киселини, което е препоръчителната дневна доза.

Омега -3 мастните киселини са жизненоважни  елементи на клетките, необходими за развитие и функциониране на мозъка и нервната система, забавянето на атеросклерозата, за подобряване на имунитета, за красива и здрава кожа, коса и нокти.

Поддържат здравината на мембраните на клетките от дермата, като улесняват проникването на течностите и хранителните вещества, неутрализират свободните радикали и се борят с вредното въздействие на слънчевата радиация. Понижават кръвното налягане, намаляват триглицеридите и лошия холестерол, които са рискови фактори за сърдечните болести. В тлъстите риби се съдържат повече Омега 3 мастни киселини, отколкото в нетлъстата.

Сьомгата съдържа и 15-20%  здравословни протеини и никакви въглехидрати, витамините А (за добро зрение), D (за растеж), В1, В2, С, Е (мощен антиоксидант, забавящ стареенето), РР, фосфор и калций (полезни за костите и зъбите), магнезий, йод, селен.

Освен че е полезна, рибата е и много вкусна и подходяща за диетично хранене. Порция от 100 грама съдържа само 168 калории и 4 грама мазнини.

Любопитни факти

До средата на 19 век малките и възрастните риби били смятани за съвършено различни видове, дотолкова не си приличали.

Сьомгите се раждат в чистите речни води и живеят там няколко години. Срамежливите малки пъстри рибки се крият сред камъните на речното дъно. Настъпва поредната пролет. Сьомгите се откъсват от дъното, превръщат се в сребристи риби, събират се на пасажи и отплуват в морето. Сменят хранителните си навици и стават хищници. Наддават бързо на тегло.

Случвало се е рибари да уловят екземпляр, тежащ 47 кг. През размножителния си период се връщат на местата, където родителите им са хвърляли хайвера си. Преплуват отново океана, за да намерят изворите, където са родени.

По цели седмици се борят със силното течение, преодоляват водопади и бентове. Много риби загиват, докато пристигнат до родните места, но тези, които оцелеят се впускат в любовна игра. Хвърления хайвер пазят и защитават с последни сили.

Когато се появят малките рибки, които ще повторят техния родителски подвиг, могат спокойно да умрат.

Редактор: Вера Янева

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here